Wat is de SturingsWijzer® en wat brengt het u?

De SturingsWijzer® is ontwikkelt met als uitgangspunt dat wat het belangrijkste is in een organisatie; de mens. Mensen hebben verschillende kwaliteiten. Hierbij kennen we diverse instrumenten die de kwaliteiten van mensen in kaart brengen zoals managementdrives, DISC en het enneagram. Één van de gedachten van dit soort instrumenten is dat ieder individu er mag zijn en dat de mensen elkaar aanvullen aan de hand van elkaars kwaliteiten. Door de bundeling van alle verschillende individuele kwaliteiten worden vervolgens gezamenlijk de beste resultaten geboekt. Kunnen we nu, redenerend vanuit de verschillende individuele kwaliteiten van mensen de kern van deze kwaliteiten vertalen naar dat wat er nodig is in een organisatie? Het simpele antwoord na een lange zoektocht in zowel de (wetenschappelijke) literatuur, bewezen modellen als bijna 30 jaar praktijk ervaring is; ja, dat kan. 


Met behulp van de
SturingsWijzer® kunnen we analyseren welke elementen in een organisatie goed geborgd zijn en welke elementen nog (door) ontwikkeld moeten worden om te komen tot een organisatie waarin alle aspecten die een organisatie nodig heeft aanwezig zijn. Hierbij kunnen we het woord SturingsWijzer® letterlijk nemen in de zin van wijzer c.q. slimmer sturen en we kunnen het lezen als een (aan)wijzer in de zin van het aangeven van de richting dan wel het sturen van de richting. Het model geeft aan, redenerend vanuit dat wat het belangrijkste kapitaal vormt van een organisatie, zijnde de mens, dat wat er minimaal nodig is om op een evenwichtige wijze tot een duurzaam resultaat te komen.


Als je de vraag stelt wat de kern vormt van een organisatie krijg je uiteindelijk altijd als antwoord; de mensen. Maar wat hebben mensen nodig om goed te functioneren waardoor de organisatie als geheel gaat functioneren? Mensen hebben in een organisatie behoefte aan drie dingen; richting, relaties en rationele analyse. De richting van een organisatie geeft de duidelijkheid waar mensen behoefte aan hebben. Door het geven van richting weten mensen waar ze naar toe moeten werken, wat het doel is en wat er van ze verwacht wordt in termen van het dagelijkse handelen. Mensen hebben ook behoefte aan relaties in een organisatie. Hierbij willen ze graag weten hoe ze zich tot elkaar (behoren te) verhouden en willen ze weten of ze er ook zelf mogen zijn. Als laatste hebben mensen er behoefte aan om te weten in hoeverre ze op de goede weg zitten, een stukje rationele analyse, zowel in persoonlijke zin als voor de organisatie als geheel.


Er zijn drie aspecten die vorm en inhoud geven aan de richting van een organisatie; de missie & visie, de handelingswaarden en het handelingsprincipe. 


De volgende drie aspecten geven vorm en inhoud aan de relaties binnen een organisatie; het organisatie principe, de overleg agenda en de persoonlijke barometer.


Als laatste geven de volgende drie aspecten vorm en inhoud aan de stand van een organisatie, hoe de organisatie er cijfermatig voor staat; de handelingskaart, de data analyse en inzicht in hoe het staat met de processen, de programma’s en projecten in de organisatie.


Ben je benieuwd naar de analyse over je eigen organisatie en/of naar de praktische invulling van aspecten zoals het handelingsprincipe, de persoonlijke barometer en de handelingskaart? Neem gerust contact met mij op. Samen gaan we dan zorgen voor duurzame resultaten op basis van het belangrijkste kapitaal in je organisatie; de mens. 

Contact opnemen
EssentieWijzer
Share by: